“Kainov ožiljak”, IV veče, Festival PIP, 2015.

Ivo Andrić. Nobelovac. U maslinastom kaputu, sa crnim naočarima. Jedan gospodin, možda i najveći srpski pisac. Verujem da ste u glavi formirali sliku Andrića baš u tom maslinastom kaputu, sa zamišljenim licem jednog mudraca. Ono što često zaboravljamo kada su u pitanju veliki pisci jeste činjenica da su i oni ljudi, od krvi i mesa, sa vrlinama i manama. To je upravo ono što je istakao koautor romana “Kainov ožiljak”, Dejan Stojiljković. Dramatizaciju ovog romana je uradio Spasoje Ž. Milovanović.

Fotografija preuzeta sa sajta sumadijapress.co.rs.

Fotografija preuzeta sa sajta sumadijapress.co.rs.

S obzirom na to da je u pitanju Festival prvoizvedenih predstava, možete zamisliti koliko je moje oduševljenje što smo na konferenciji imali priliku da čujemo i jednog od pisaca romana. Večerašnja konferencija je najduže trajala, skoro sat vremena. Malo je reći da sam uživala slušajući ljude koji su svoja znanja nesebično delili sa nama. Predstava ima dva čina. Glavni lik je Ivo Andrić, a vreme radnje je smešteno neposredno pred početak Drugog svetskog rata. Iako je bila prilično duga, ne sećam se koja mi je predstava ovako držala pažnju i kada mi je vreme brže proteklo. Radnja je dinamična i scenografija, koja je skoro prazna, je sasvim dovoljna s obzirom na glumačko umeće koje smo imali prilike da vidimo. Zoran Karajić, direktor Šabačkog pozorišta i jedan od glumaca u ovoj predstavi, tumači dva lika, jednako važna.  On je zapisničar koji je ovde u ulozi naratora, ali i Albert Ditrih, neko ko je, pa slobodno mogu reći, kostur predstave. Meni je bila fascinantna transofmacija koju je ovaj glumac činio između ova dva lika.

Fotografija preuzeta sa sajta blic.rs.

Fotografija preuzeta sa sajta blic.rs.

Ja sam u ovoj predstavi bila očarana glumicom Sonjom Milojević. Već sam je gledala na prethodnom Festivalu, ali večeras sam je gledala u potpuno nezahvalnoj ulozi. Ona u ovoj predstavi igra Hitlera. I pre nego što je ona sama na konferenciji to rekla, u toku predstave, ja sam primetila da se ona ozbiljno bavila ovom ulogom. Cilj nije bila imitacija Hitlera, već da se čuje njegov ton, da autentičnost bude jedino sredstvo kojim će se lik graditi i ona je u tome svakako uspela. Te Hitlerove monologe je Spasoje Ž. Milovanović ubacio u dramatizaciji, u romanu ih nema.

Jug Radivojević, koji je režirao ovaj komad, je smisleno stavio tri žene da igraju tri zlikovca. Dakle, spomenula sam Sonju Milojević koja je fenomenalno iznela ulogu Hitlera, a pored nje, Deana Kostić i Aneta Tomašević su igrale Hermana Geringa i Rajnharda Hajdriha. Verujem da su im možda baš ove uloge bile najveći izazov u glumačkoj karijeri. Po mom skromnom mišljenju, uspele su da ih predstave na pravi način.

Od svih predstava koje smo do sada videli na Festivalu, čini mi se da je ova imala najbogatiju radnju. Sve vreme se nešto dešava, a to nešto itekako drži pažnju. Ono što je možda naintrigantnije jeste rasplet. Za mene je bio potpuno neočekivan. Možda zbog toga što još uvek mnogo toga treba da naučim, ali ovakav rasplet nisam očekivala, zaista. Neću otkrivati o čemu je konkretno reč, zato što želim da ukoliko čujete da se ova predstava daje u vašem gradu, kupite kartu i doživite glumu ovog fantastičnog ansambla pred svojim očima. Gledajući nagrade sa prethodnih Festivala, vidim da su dosta njih dobili upravo članovi Šabačkog pozorišta i ja uopšte ne sumnjam da ih sada neće biti.

Meni je razgovor nakon predstave bio poput nekog predavanja o Ivi Andriću, a kao student književnosti uživala sam slušajući Dejana Stojiljkovića. Kao što je Dragana Bošković i sama rekla, on je nepresušni izvor informacija. Zaista mi je drago što je organizacija Festivala tako dobro osmišljena i što imam priliku da prisustvujem tim razgovorima sa glumcima, rediteljima, večeras i piscem. Ja sam mnogo toga naučila i verujem da ću tek naučiti.

Vaša Vještica!

 

 

Leave a Reply

