Filmska recenzija: “Gorčilo, jesi li ti to došao da me vidiš?”

Film Gorčilo, jesi li ti to došao da me vidiš? sam htela da pogledam još dok je bio na repertoarima širom Srbije. Nažalost, bila sam sprečena da odem u Niš, a kod nas, u Aleksincu, se nije ni prikazivao. Sinoć sam uspela da pogledam film.

gorcilo_1100x619_cineplexx

Fotografija preuzeta ODAVDE.

Drago mi je što naša filmska industrija ovako napreduje. Kažem naša – a mislim da ove prostore, s obzirom na to da je film rađen u crnogorskoj produkciji. Milan Karadžić je kao reditelj vrlo karakterističan i ja prosto uživam u njegovom radu. On se bavi socijalnim temama koje je uvek zgodno pogledati i propratiti, a taj autentični humor kroz koji im prilazi uvek dobro dođe. Film je rađen prema čuvenoj komediji Jesi li ti to došao da me vidiš? Miodraga Mija Karadžića.

Srž same radnje filma jeste zabranjena ljubav između Koviljke i Petrašina. Ljubav je zabranjena zbog nesloge koja vladameđu njihovim porodicama – očevi, glave kuća Obada i Cvrkota, već duže vreme ne razgovaraju. Film počinje tekstom:

1968. svako ko je želio da opstane morao je da poštuje nekoliko jednostavnih pravila: Da ne vjeruje u Boga. Bude bezrezervno protiv Rusije. Ne upušta se u seksualne odnose prije braka. Podržava obnovu i izgradnju. Pogotovo ako će glavni magistralni put biti izgrađen preko njegovog imanja…

To radnju smešta u određeno vreme i specifični ambijent crnogorskog planinskog sela. Jedan od važnijih tokova radnje jeste priča o đedu Maksimu Obadu, koji svestan svojih grešaka iz prošlosti i gonjen istim, odlučuje da se okrene crkvi, odnosno počinje da veruje u Boga i pravi porodičnu grobnicu sa ogromnim krstom. Boro Stjepanović ovu ulogu iznosti na maestralan način – i ozbiljan je i komičan u isto vreme, a predstavnik je starog, crnogorskog parijarhata i trudi se da očuva isti.

Dolazak geometra u selo pokreće radnju. Komično je to što je geometar tipični Vojvođanin, što brzim i žustrim Crnogorcima nimalo ne odgovara, ali im itekako odgovara njegova lepa supruga. Niz komičnih scena prati ovo selo i dve sukobljene porodice. Ne sećam se kada sam skoro gledala film zbog kog se smeješ od samog počtka do kraja, bez prestanka. Prodavac Marinko kao varalica u ovoj komediji je zapravo jedan vrlo dinamičan lik koji je pokretač radnje. Crnogorski patrijarhat je poslužio scenaristi kao jako dobar temelj za jednu ovakvu komediju.

Glumačka ekipa je fenomenalna. Među glavnim ulogama ima glumaca starije garde koji su nam već dobro poznati po svom neverovatnom glumačkom umeću. Mima Karadžić i Mladen Nelević su neprikosnoveni, a ta doza humora koju svemu dodaje neverovatni Andrija Milošević prosto tera suze na oči. Oni uspevaju da jednu sahranu pretvore u komičan događaj. Žensku ekipu čine Anita Mančić i Dubravka Drakić, koje su fenomenalne u svojim ulogama. Iz mlađe garde, fenomenalno svoje uloge iznose Emir Ćatović, Kristina Stevović, Helena Aksamit i Viktor Savić. Ipak, moram izdvojiti Viktora Savića i napomenuti da je ovo definitivno uloga koja mi je pomogla da shvatim o kakvom je glumcu reč. Savić čini takvu transformaciju, toliko je prirodan u svom liku, da mi ovo baca u zasenak i Vronskog, kog mislim da je maestralno izneo. Zaista sam oduševljena.

Za kraj, moram vam preporučiti da ovaj film nekako pogledate. Meni je jako žao što nisa mogla da pogledam film u bioskopu – doživljaj bi bio upotpunjeniji, a ne bih žalila ni jedan jedini dinar koji bih dala za kartu. Ovako mi je žao što nisam platila da pogledam ovo umetničko delo. Smatram da uvek i na sve načine treba podržati ovakvu vrstu komedije. To je ono čega u našoj filmskoj industriji nema, ili da se ispravim, do sada nije bilo. Čini mi se da idemo jednom uzlaznom putanjom.

Ovaj tekst je jedna fina najava za mini-seriju Gorčilo koja će se na RTS-u početi u subotu, 15. oktobra u 21h. Ja znam da ću sigurno gledati, a pozivam i vas da ne propustite.

Vaša Vještica