Pozorište

Kako je on lep! “Mrtve duše”, Narodno pozorište Niš

Narodno pozorište u Nišu odavno nije imalo ovako dobru predstavu na repertoaru. Još u toku rada na predstavi, znala sam da je moram pogledati. Sam Gogoljev tekst zvučao je dovoljno primamljivo, a nisam ni slutila da će dramatizacija zvučati još bolje.

Smatram da izbor glumaca za ovu predstavu nije mogao biti bolji. Najbolji glumci niškog pozorišta, u saradnji sa odličnom rediteljkom, napravili su predstavu kakvu njihove daske skoro nisu videle. Jedan mudar čovek, Toma Trifunović, mi je jednom prilikom rekao da ima mnogo glumaca koji rade da odrade, a da je prava čar u onima koji nešto rade zato što to vole i da mu je drago što postoje još uvek. Ja sam upravo takve ljude videla sinoć na sceni Narodnog pozorišta u Nišu. Glumce koji dišu kao jedan, čine neverovatno kompaktnu ekipu i koji su svojim talentom stvorili jednu predstavu koja MORA dugo da se igra.

Realistični prikaz birokratije ruskog društva u ono vreme, što i nije tako daleko od sadašnjice, u potpunosti je očuvan u dramatizaciji. Na pravi način prikazane su i mane i vrline ruskih veleposednika u prvoj polovini 19. veka.

Režiju i dramatizaciju potpisuje Ana Đorđević. Kako je na Festivalu PIP dobila nagradu za najbolju režiju za predstavu Moje dete, jasno mi je bilo šta mogu da očekujem. Taj njen stil postavljanja drame fragmentarno na scenografiju koja se ne menja meni sasvim prija. Nema praznog hoda između scena, sve je na jednom mestu i zaista je nekako kompaktno. Povremeni anfas u igranju pruža blizak kontakt sa publikom. Scenski pokret je odlično usklađen sa režijom. Izabrana muzika publiku zaista na trenutak prebacuje u hladnu Rusiju.

Dušan Matejić ima neverovatan talenat. Pokušavam da sastavim par rečenica o njegovoj glumi, međutim sve mi nekako zvuči jednostavno za ono što on pruža. To se, dakle, rečima ne može opisati. Sad i četrdeset minuta, bez prestanka, on daje sve od sebe uz takvu lakoću da je to neverovatno. Jedan je od onih glumaca koji će vas naterati da se neprestano vraćate u pozorište, a ja sam već sigurna da ću ovu predstavu pogledati ponovo.

Ostale uloge poverene su Dejanu Cicmiloviću, Milošu Cvetkoviću, Danilu Petroviću, Jelisaveti Karadžić, Ivani Nedović, Nađi Nedović Tekinder, Jasminki Hodžić i Vesni Stanković. Svako od njih unosi neku svoju energiju u ovo delo. Cicmilović i Cvetković pokazuju odlične transformacije na sceni. Ivana Nedović i Jelisaveta Karadžić igraju muškarce, a osim toga što to odlično čine, potpuno je jasna i konotacija koju je takvom podelom napravila rediteljka. Nađa Nedović Tekinder, Jasminka Hodžić i Vesna Stanković su, kao i uvek, spontane, sigurne i fenomenalne na sceni.

Dakle, ukoliko već niste, preporučujem da predstavu obavezno pogledate. Ukoliko jeste, verujem da ćete u pozorište otići ponovo. Ono što sam sinoć videla, nateralo me je da pročešljam repertoar Narodnog pozorišta u Nišu i da poželim da se ponovo vratim u onu salu. Nijedna predstava pre ove nije to učinila. Stojim iza toga da su Mrtve duše dokaz da niško pozorište može da ima odličnu produkciju kada radi sa pravim ljudima i ja im zaista želim još mnogo ovakvih predstava.

Vaša Vještica

*Naslovna fotografija preuzeta je sa zvanične prezentacije predstave na stranici Narodnog pozorišta u Nišu, a još fenomenalnih fotografija i neke faktografske podatke o predstavi možete videti OVDE.

Leave a Reply

